Sociale media: van strategie tot uitvoering

Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter…de keuze is reuze. Voor persoonlijke doeleinden erg leuk om te doen, maar erg tijdrovend en voor je het weet lijd je aan socialbesitas’. Als bedrijf kan je slim gebruik maken van sociale media: Ze maken het mogelijk een dialoog aan te gaan met grote groepen consumenten, zonder dat dit altijd grote budgetten vereist. Vragen die interessant zijn om te beantwoorden zijn: Wat zijn je doelstellingen? Welke kanalen zet je in? wanneer en hoe vaak plaats je een bericht en hoe ga je de interactie aan met je volgers? Een heldere social media strategie en focus zijn vereist. Natuurlijk kan je het allemaal zelf, maar heb je daar ook tijd voor?

Social media strategie

Weet je nog niet met welk sociaal media kanaal je het beste jouw doelgroep bereikt. Dan beginnen we daar. Hiervoor is het belangrijk je doelgroep goed te kennen en te weten wanneer en op welke sociale media kanalen ze actief zijn. In de social media strategie komen onder andere de doelstellingen, keuze kanalen, tone of voice en planning aan bod. Los van de doelgroep wordt er bij het opstellen van de strategie ook rekening gehouden met de capaciteit en het budget van de organisatie.

Community management

Om een relatie op te bouwen met jouw potentiële klanten is het belangrijk de interactie aan te gaan. Net als in het echte leven, bouw je geen relaties op, zonder te luisteren en te reageren op de ander. Met community management ga je direct de interactie aan met jouw doelgroep. Op een creatieve manier nodig je jouw volgers uit te reageren op jouw content. Vragen van klanten via sociale media handel je netjes af. Community management vergt veel tijd en creativiteit. Ben je zelf ook nog dagelijks actief in jouw offline winkel of ontbreekt het aan zin of creativiteit. Vanuit jouw merk en visie ga ik graag het gesprek aan met jouw klanten. Wedden dat jouw klantenkring toeneemt? Neem contact op voor mijn verschillende sociale media pakketten.

Sociale media advertenties

Ben je zelf actief op sociale media, dan zie je regelmatig gesponsorde advertenties voorbij komen. Dit kan ook jouw merk of product zijn. Doordat dagelijks heel veel mensen bewust en onbewust persoonlijke gegevens delen, kennen de verschillende kanalen heel veel kenmerken van hun gebruikers. Dit maakt het voor jou als bedrijf heel interessant om te targetten op jouw potentiële doelgroep. Zo kan je bijvoorbeeld segmenteren op basis van leeftijd, interessegebied, woonplaats, geslacht, noem maar op. En het mooiste is, je betaalt pas voor je advertentie als iemand op jouw advertentie heeft geklikt. Wat wil een ondernemer nog meer?

Neem contact op voor meer informatie over mijn social media workshops.

             T: 06 37 19 79 31           E: info@femkeakkerman.nl