Jouw podcast promoten doe je zo! 5 effectieve tips

Met deze 5 tips zorg je ervoor dat je mensen echt in beweging zet om naar jouw podcast te luisteren.

Een podcast is een perfecte manier om jouw boodschap of missie over te brengen. Mensen nemen tijd voor een podcast, dus voldoende ruimte voor diepgang. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw podcast ook onder de aandacht gebracht wordt en op zo’n manier dat mensen er naar luisteren? Tijd om jouw podcast-aflevering effectief te promoten! Dat je dat doet door het te delen op social media lijkt me duidelijk. Toch? Graag deel ik mijn ervaringen en tips zodat je mensen daadwerkelijk beweegt naar het luisteren van jouw podcast:

Tip 1: Maak een visuele teaser om jouw podcast te promoten

Goed nieuws. Ook audio kan je visueel maken! En daarmee bedoel ik niet dat je tijdens de podcast-opname het hele interview gefilmd moet hebben (ook handig, maar wel veel meer werk). Hiermee bedoel ik wel dat je van een aansprekend gedeelte uit jouw podcast een visueel geluidsbalkje maakt en dit in een mooie social post verwerkt. Bewegende geluidsgolven precies op het ritme van jouw audio. Zie hieronder een voorbeeld:

Het leuke aan zo’n visuele post is dat je het ook geheel in jouw huisstijl kunt opmaken en het op elk social media kanaal als video te delen is. Zo kan je er ook een foto van de podcast-opname aan toevoegen bijvoorbeeld, of een inspirerende quote en ondertiteling. En omdat het bewegend beeld is plus inhoud, vang je sneller de aandacht op de social media tijdlijn. Ik heb een handige instructie gemaakt van hoe je zelf zo’n social media post met geluidsgolven maakt. Schrijf je hier in voor mijn groeitips en ontvang de instructie direct gratis in je mailbox.



Tip 2: Embed de aflevering op jouw website

Vaak denken mensen niet aan hun website bij het promoten van hun podcast, maar weet dat bij elk podcast-platform het mogelijk is om jouw podcast in te sluiten (embedden) op een webpagina. Vaak ook nog precies in jouw gewenste huisstijl-kleuren. Zo kan je bijvoorbeeld een blog-artikel schrijven over de inhoud van jouw podcast en mensen zo uitnodigen direct naar jouw podcast te laten luisteren.

Hieronder een voorbeeld waarbij ik de afspeellijst vanuit PodBean insluit op de pagina. Dat doe je via het menu-item ‘embeddable player’.

En hieronder een voorbeeld waarbij ik 1 aflevering van Spotify insluit op de pagina.

Tip 3: Reviews in de Apple podcasts app

Is jouw podcast ook te beluisteren in de Apple podcasts app? Nodig jouw luisteraars dan uit om een review achter te laten in deze app. Want als je binnen korte tijd een hoop nieuwe reviews en luisteraars krijgt, dan is dat goed voor de vindbaarheid van jouw podcast in de Apple podcasts app. Zo zijn er veel podcast-luisteraars die binnen de Apple podcasts app via de ‘Nieuw en Noemenswaardig’ lijst op zoek gaan naar nieuwe podcasts en met een hoop mooie reviews kan jij daar sneller tussen staan. Is jouw podcast meer voor een niche-doelgroep, dan zal je minder snel in deze ‘Nieuw en Noemenswaardig’ lijst terechtkomen, maar kan je wel naar bovendrijven als mensen specifiek op jouw onderwerp zoeken. Reviews kunnen de vindbaarheid van jouw podcast dus vergroten.

Daarbij dragen reviews natuurlijk bij aan het daadwerkelijk overhalen om jouw podcast te beluisteren. Als ze jouw podcast gevonden hebben en er staat bij dat het een aanrader is, dan zullen mensen sneller geneigd zijn jouw podcast te beluisteren.

Uitnodigen om een review achter te laten kan je uiteraard doen in de podcast zelf. Maar ook door mensen uit jouw (social media) netwerk te vragen een review achter te laten.

Tip 4: Nodig gasten uit zodat zij de podcast ook kunnen promoten

Twee mensen hebben een groter netwerk dan één. Allereerst is het superleuk om met 1 of 2 gasten een podcast op te nemen en zo met elkaar in gesprek te gaan. Maar een ander bijkomend voordeel is dat die gast ook weer een social media netwerk heeft en zo via dat netwerk jouw podcast kan promoten. Help diegene dan ook met input voor social media, zodat je de drempel om het te promoten zo laag mogelijk maakt.

podcast promoten

Tip 5: Laat jouw podcast in een andere (populaire) podcast terugkomen

Dat heb je niet per se in de hand, maar als jouw podcast in een andere podcast wordt benoemd, bereik je ook die luisteraars. Het voordeel is dat die luisteraars dus al graag naar podcasts luisteren en dan ook getriggerd worden om jouw podcast te beluisteren. Hieronder zie je de statistieken van mijn podcast-serie Twijfelende Eierstokken. In maart had ik een flinke piek in het aantal luisteraars. Hoe dat kwam? Er was iemand te gast in de populaire podcast-serie ‘Damn, Honey’ die mijn podcast onder de aandacht bracht. Bam, een flinke stijging in het aantal luisteraars voor mijn podcast. Nogmaals, dit heb je natuurlijk niet helemaal in de hand, tenzij je ervoor kiest te adverteren in een andere podcast.

podcast promoten

Podcast promoten instructie: Abonneer en ontvang de instructie voor het maken van een visuele teaser gratis!

Abonneer je via deze pagina op mijn groeitips en ontvang direct de instructie voor het maken van een visuele teaser, zodat je jouw podcast effectief kunt promoten. Heel leuk om te maken en nieuwe luisteraars gegarandeerd!



 

Jouw eigen
podcast-serie?

Ik help je graag!