fbpx

Horizontaal of verticaal filmen? Of toch vierkant?

Voordat je aan de slag gaat met het maken van jouw video, denk even goed na in welk formaat je het gaat filmen. Ik neem je graag mee in de mogelijkheden.

Horizontaal of verticaal filmen met je smartphone? Wat is wijsheid? Dat is heel erg afhankelijk van wat het doel is van jouw video en op welk social media platform je het uiteindelijk wilt plaatsen. Ik neem je mee in de mogelijkheden, zodat jij de juiste keuze maakt.

 

De populariteit van verticale video’s

De populariteit van verticale video’s is door het veelvuldig gebruik van de smartphone en social media enorm toegenomen. Hoe dat komt? Mensen bekijken hun social media voornamelijk op hun smartphone en deze wordt over het algemeen staand vastgehouden. Dus als de kijker beeld ziet dat over het hele scherm valt, verticaal in dit geval, dan heeft jouw content alle aandacht. Dat weten de sociale media zelf ook, waardoor verticale video bij nieuwe kanalen als TikTok en Instagram Reels inmiddels de standaard is.

Verticale video gebruik je voor deze social media platformen

Maak je jouw content voor één van de volgende sociale media of specifieke functie binnen een social media platform (zoals stories bij Instagram), dan raad ik je aan de video verticaal op te nemen:

Stories

Verticale content schiet je voor Stories, denk aan Facebook, Instagram en Whatsapp Stories. Dat is de 24 uurs content waarvan de content altijd op mobiel wordt bekeken en specifiek is ontwikkeld voor verticaal beeld. Het gaat om korte video’s van 15 tot 20 seconden. Verticaal beeld is voor dit doeleinde veel mooier omdat het schermvullend is en hierdoor beter wordt geconsumeerd. Zie hieronder een voorbeeld. Links schermvullend, dus verticaal opgenomen, rechts horizontaal opgenomen, waarbij er vage balken boven en onder het beeld vallen.

TikTok

Verticale video’s schiet je ook voor TikTok. Meestal doe je dit direct binnen het kanaal zelf, omdat je op basis van de muziek jouw video opneemt. TikTok is dus ook zeker bedoeld voor verticale video’s.

Instagram Reels

De TikTok van Instagram heet Instagram Reels, dit is geen aparte app, maar een functionaliteit binnen Instagram. Ook hiermee kan je snelle catchy video’s maken met bestaande audio binnen Instagram. Dit kan je monteren binnen Instagram zelf of je kan later op de muziek jouw beelden toevoegen. Ook Instagram Reels is bedoeld voor verticale video’s (of foto’s).

Is horizontale video dan verleden tijd?

Moet je tegenwoordig dan alles verticaal filmen en is horizontale video verleden tijd? Zeker niet! Horizontaal filmen leent zich nog heel goed voor mooie beelden, omdat je simpelweg meer van links en rechts van het onderwerp in beeld kan brengen. Horizontaal filmen is veel fijner voor langere video’s, denk aan bijvoorbeeld vlogs van langer dan 1,5 minuut en Youtube-video’s. Ook hier geldt de regel weer, zorg ervoor dat de video schermvullend is. Als je bijvoorbeeld een verticale video op Youtube plaatst, dan komen er automatisch zwarte balken omheen te staan, waardoor je niet optimaal gebruik maakt van de ruimte van het social media platform zelf. Zie hier hoe het eruit ziet als je een verticale video op Youtube plaatst, er komen dus balken links en rechts van de video te staan, niet schermvullend dus.

Horizontaal filmen als dit je doel is:

Maak je jouw content voor één van de volgende doeleinden of social media platformen, dan raad ik je aan de video horizontaal op te nemen:

Youtube

Youtube wordt veel bekeken op computers en die zijn gericht op horizontaal beeld, dus is Youtube ook gericht op het plaatsen van horizontale video’s. Ook wordt Youtube veel geconsumeerd op de smartphone, maar dan zijn de kijkers meer geneigd om de smartphone een kwartslag te draaien en de video alsnog schermvullend te bekijken. Je kan er dus wel verticale video’s uploaden, maar dan komt de video dus niet schermvullend in beeld.

Insluiten op jouw website

Wil je de video insluiten op een pagina op jouw website, wat meestal met een Youtube- of een Vimeo-link gebeurt, dan kies je dus ook voor horizontale video. Dat staat simpelweg mooier, omdat er geen donkere balken in de video staan. Heb je toch alleen verticaal beeld en dit op Youtube geüpload, dan kan je er wel voor kiezen een mooie schermvullende thumbnail te uploaden, zo staat het toch mooi op je webpagina.

Vlogs van langer dan 1,5 minuut

Ik schrijf langer dan 1,5 minuut, maar er is niet zo’n duidelijke scheidslijn. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat als een vlog langer duurt dan 1,5 minuut, mensen wel geneigd zijn hun camera een kwartslag te draaien, om het optimaal te bekijken.

Vierkant filmen dan maar?

Vierkante video’s publiceren is ook zeker interessant en tegenwoordig kan je met de nieuwste smartphones jouw video ook vierkant opnemen. Vierkante video is zeker interessant, bijvoorbeeld voor Linkedin, maar ik raad je niet aan de video vierkant op te nemen, want je kan dan nog minder in beeld brengen. Tenzij je zeker weet dat je alleen een vierkante video zal publiceren, dan zou ik het ook vierkant filmen. Maar weet dat je in de montage van een verticaal of horizontaal beeld de video ook vierkant kan maken.

Vierkante of verticale video op Linkedin

Op Linkedin is het meest ideale formaat vierkant of verticaal. Verticaal op Linkedin is nog maar sinds kort een ideaal formaat, omdat het zonder balken aan de zijkant wordt gepubliceerd, dat was in het verleden anders. Maar als je geen verticale opname hebt, dan raad ik je aan van jouw horizontale opname een vierkante opname te maken. Uiteraard alleen als dat kan en je hiermee niet te veel mooi beeld wegsnijdt. Ik maak veel presentatievideo’s, deze neem ik horizontaal op en in mijn montage-programma houd ik hem voor Youtube in horizontaal en voor Linkedin knip ik hem bij naar vierkant. Maar ik ga binnenkort eens experimenteren met verticale presentatiebeelden, aangezien dat nu ook goed werkt op Linkedin, maar wat doe ik dan met Youtube…?

Welk formaat als je het voor meerdere doeleinden wilt gebruiken?

Dat is meestal het geval en daarom is dit een lastig onderwerp. Wil je het echt optimaal aanpakken en heb je voldoende tijd voor opname en montage, dan raad ik je aan het twee keer op te nemen. De video in verticaal formaat en de video in horizontaal formaat. Maar dat betekent ook dat je er twee keer zoveel tijd aan kwijt bent, dus als je dat niet wilt dan dan zou ik kiezen voor het kanaal waar je zelf de meeste impact maakt. Je hebt de volgende opties:

  1. Je filmt alles horizontaal, publiceert dit op Youtube en maakt wat korte verticale opnames voor Stories, Reels of TikTok en nodigt daarmee uit de gehele (horizontale) video te bekijken.
  2. Je filmt alles verticaal en publiceert de vlog als gehele opname op Instagram en Facebook en laat Youtube buiten beschouwing (of neemt de donkere balken op Youtube voor lief).

Smartphone Video & Vlog Cursus, start 8 maart

Dit onderwerp en hoe je bijvoorbeeld een verticale video vierkant maakt en nog veel meer, komt ook terug in mijn Smartphone Video & Vlog Cursus die 8 maart start. Tijdens deze online cursus leer je binnen 2 weken hoe je zelf een professionele video van A tot Z maakt. De cursus gaat gegarandeerd door, dus wil je nog meedoen, meld je dan snel aan. Klik hier voor meer informatie.

 

Hulp nodig bij
jouw videoproductie?

Of andere contentvragen?